استاندار ایلام : همه دانشگاه‌ها باید کاربردی شود.

۲۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۰ کد : ۳۹۳۳ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۴۶۴
استاندار ایلام : همه دانشگاه‌ها باید کاربردی شود.
استاندار ایلام : همه دانشگاه‌ها باید کاربردی شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی كاربردی، در دیدار رئیس این دانشگاه و رؤسای مراكز آموزش علمی كاربردی استان با استاندار ایلام كه به مناسبت سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی كاربردی  در دفتر كار استاندار برگزار شد. بهروز ناصری؛ رئیس دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی برای رفع این معضل بزرگ چاره‌اندیشی کرده است.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در مناطق مختلف کشور با نیازسنجی و مطالعه شروع شده موفقیت‌هایی در بخش‌های مختلف حاصل شده است.
این مسئول اضافه کرد: سعی شده رشته‌هایی متناسب با نیاز بازار کار استان ایلام در دانشگاه‌های علمی کاربردی ارائه و ایجاد شود.
ناصری تصریح کرد: در حال حاضر نیز تصویب رشته‌ها بر اساس نیاز بازار کار استان ایلام انجام شده و در این زمینه دقت لازم می‌شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام گفت: به عنوان مثال در گذشته یک کاردان جوش صنعتی در استان ایلام وجود نداشت و برای جذب این فرد از استان‌های همجوار درخواست می‌شد.
وی ادامه داد: این درحالی است که در صنعت نفت به کارگیری کاردان جوش صنعتی یکی از نیازهای اساسی این صنعت بوده که در گذشته در استان ایلام نیز حتی یک نفر با این مدرک تحصیلی وجود نداشته است.
این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر 94 کد رشته در دانشگاه علمی کاربردی استان ایلام دایر و فعال است که تقریبا 100 درصد این رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار استان ایلام ایجاد شده است. تربیت جوانان در رشته‌های نیاز بازار کار زمینه جذب راحت و آسان آنان را به بازار کار فراهم می‌کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام گفت: در حال حاضر نیز کارگروه آمایش عالی در استان ایلام ایجاد شده و این از نیازهای منطقه است.
وی ادامه داد: اکنون استان ایلام از حیث کمی آموزش عالی در جایگاه مناسبی وجود دارد و مشکلی در این راستا وجود ندارد.
این مسئول اضافه کرد: اکنون استان ایلام از حیث داشتن دانشجو به تناسب تعداد جمعیت جزو استان‌های برتر کشور شناخته شده است.
ناصری تصریح کرد: جا دارد با همکاری بخش‌های علمی به لحاظ کیفی نیز یک بازنگری در تربیت و پرورش دانشجویان در استان ایلام صورت پذیرد.

در ادامه این دیدار، مجتبی اعلایی؛ استاندار ایلام اظهار داشت: اطلاق علمی کاربردی به این دانشگاه به معنای این است که دیگر دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویی تربیت کنند که علمی کاربردی نباشد.
وی ادامه داد: یعنی فلان دانشگاه دانشجویی را در حوزه مهندسی ساختمان تربیت کرده اما در حوزه عمل و عملیات توانمند نیست.
این مسئول اضافه کرد: به نظر من این رویکرد یعنی تربیت دانشجوی با استفاده از ابزارهای علم و مهارت باید در دستور کار همه دانشگاه‌ها قرار گیرد.
اعلایی تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها باید علمی کاربردی باشد و معنا ندارد که دانش‌آموخته کشاورزی اصلا مهارتی در زمینه کشاورزی کسب نکرده باشد.
استاندار ایلام گفت: باید دانشگاه‌ها اساس فعالیت آموزشی خود را توام با ارائه آموزش و مهارت کنند تا نتیجه دلخواه پدید آید.
وی ادامه داد: باید دانش توام با عمل داشته باشیم، بدون عمل دانش به هیچ دردی نمی‌خورد به خصوص نیاز میدان اشتغال ما به این مهم توجه دارد به عنوان مثال دانش‌آموزی که از مدرسه خارج می‌شود باید یک مهارت کسب کند.
این مسئول اضافه کرد: دانش‌آموزان در مقطع تحصیلی دبیرستان باید از یک هنر و یا یک فن خاص بهره‌مند شوند تا در راستای ایجاد شغل با مشکل مواجه نشوند.
اعلایی تصریح کرد: همه که نمی‌توانند به دانشگاه بروند، دانشگاه یک ظرفیت خاصی داشته که باید اولیاء بیشتر از دیگران به این نکات توجه کنند. 
استاندار ایلام گفت: جوانان میدان کار باید از مهارت خود بیابد و در این راستا فعالیت خود را بیشتر کند تا به کسب درآمد بپردازد.
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت زنده کردن فرهنگ قدیمی استاد ـ شاگردی بازار است که در حال از یاد رفتن است.
این مسئول اضافه کرد: وقتی که نوجوان در دوران دبیرستان با یک حرفه آشنا می‌شود و این حرفه را در میدان کار عملی یاد گرفته، روش کار را یاد گرفته و خود به خود به سمت آن شغل می‌رود. 
اعلایی تصریح کرد: استمرار در کار و موفقیت در آن کار نیز بستگی به استعداد و توانمندی فرد دارد که چگونه با حرفه آموخته شده فعالیت کند. 
استاندار ایلام گفت: این افراد از دوران کودکی با بازار و تعاملات اجتماعی آن روبه‌رو شده و آن را به خوبی و درستی آموخته‌اند.
وی ادامه داد: تعاملات اجتماعی سرمایه بسیار بزرگی است که در بسیاری از افراد تحصیلکرده نیز شاید وجود نداشته باشد.
این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر تحصیلکرده در مقطع دکترا دانش آموخته شده اما در تعاملات اجتماعی صفر است.
اعلایی تصریح کرد: این رویکرد دولت در حرفه‌آموزی نوجوانان رویکرد مثبت و ارزنده‌ای است که باید به آن توجه ویژه شود. اگر این تلاش‌ها همراه با فراگیری علم و دانش شود آن وقت تبدیل به یک سرمایه بزرگ می‌شود.