همایش " چشم انداز روابط عمومی در عصر کنونی" با حضور استاندار ایلام ، مدیران استان و مدیران روابط عمومی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی ایلام ، در همایش استانی " چشم انداز روابط عمومی در عصر کنونی" که به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و با حضور جمع کثیری از مدیران استان ، مدیران روابط عمومی و اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن خیر مقدم به ارائه ی گزارشی در خصوص دانشگاه علمی کاربردی پرداخت.
بهروز ناصری ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام در خصوص اهمیت روابط عمومی در عرصه کنونی گفت : امروز بر خلاف گذشته کار روابط عمومی منحصر به اطلاع رسانی ، تبلیغات و ارتباط رسانه ای نیست ، بلکه روابط عمومی پا به عرصه ای گذاشته است که باید با توجه به شرایط جهانی فعالیت های خویش را با برنامه ریزی ، سازماندهی ، پژوهش و افکار سنجی که از نکات بسیار مهم راهبردی است ، انجام دهند. بهروز ناصری گفت : امروز 3 / 12 کارکنان بخش روابط عمومی ادارات تحصیلات خود را در این زمینه به صورت تخصصی تکمیل کرده اند ، در حالی که در کشورهایی که به این جایگاه توجه ویژه ای داشته اند نقش روابط عمومی را به درستی تعریف کرده اند ، این رقم بالای 80 درصد است. وی افزود : یکی از حوزه هایی که دانشگاه علمی کاربردی به آن توجه داشته است حوزه فرهنگ و هنر است و در بخش ارتباطات رشته های متنوع و تخصصی بسیار مناسبی راه اندازی شده است. ایشان خاطر نشان کرد : در استان ایلام نیز بنا بر نیازسنجی به عمل آمده ، تعداد 4 کد رشته ی : روابط عمومی ، گرافیک ، فنآوری اطلاعات و ارتباطات و امور فرهنگی در این حوزه های ارتباطات و اطلاع رسانی را در استان وارد نموده است که با مساعدت دانشگاه ، به زودی رشته ی خبرنگاری نیز به آن افزوده خواهد شد.
|
|
بهروز ناصری افزود : مدیران سازمان ها و روابط عمومی ها باید بتوانند با همفکری و تعامل با یکدیگر به اهداف اصلی سازمان ها دست یابند. وی در ادامه با اظهار تأسف از نبود کتاب تألیفی تخصصی در خصوص روابط عمومی گفت : بررسی های به عمل آمده نشانگر نیاز اساتید و اهل فن در این حیطه است که باید با تألیف کتب تخصصی برای رفع این نیاز اقدام کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 7 هزار دانشجو در دانشگاه های کشور در رشته روابط عمومی مشغول به تحصیل هستند افزود : در حال حاضر تعداد 12 نفر از کارکنان روابط عمومی سازمان و ادارات استان به صورت تخصصی در رشته روابط عمومی تحصیل داشته یا در حال تحصیل هستند.
|
|
وی در پایان سخنانش اعلام کرد : دانشگاه علمی کاربردی این آمادگی را دارد که شاغلین بخش روابط عمومی و ارتباطات را به صورت تخصصی در دانشگاه ، آموزش دهد.
در ادامه این همایش آقای مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی کشور گفت : در کشور 2 انجمن تخصصی در حوزه روابط عمومی فعالیت می کنند که یکی از آنها انجمن روابط عمومی ایران است که سابقه ی دیرینه ای دارد و دیگری انجمن متخصصان روابط عمومی است که در طی سنوات گذشته قعالیت های درون و برون مرزی خوبی ارائه کرده است. باقریان گفت : در سالهای اخیر و با ظهور شبکه ها و رسانه های اجتماعی که در آن واحد میلیون ها کاربر را جذب می کنند ، باید بدانیم که روابط عمومی های ما در کجای این فرایند قرار دارند و همچنین بدانیم که تحولات و گرایشات شاغلین در این حرفه چگونه خواهد شد. وی یادآور شد : متخصصان معتقدند که تحولات روابط عمومی ها دو فرایند عمودی و افقی را پشت سر گذاشته است ولی متأسفانه در روابط عمومی ایران سیر نزولی داشته است و دلیل آن نیز این است که روابط عمومی در ایران مدار توسعه قرار نگرفته و از مزایای آن استفاده چندانی نشده است. وی در ادامه به نقش و جایگاه مطبوعات در ارتقاء روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت : توسعه روابط عمومی ها با رشد مطبوعات گره خورده است و در دولت دهم اکثر مدیران مخصوصاً در وزارت خانه ها از افرادی هستند که در حوزه مطبوعات فعال بوده و به نوعی خبرنگار بوده اند. دکتر باقریان با اشاره به اینکه در دولت نهم جامع ترین آئین نامه روابط عمومی تدوین شده است ، گفت : تأکید مقام معظم رهبری نیز به اطلاع رسانی دقیق و به موقع اقدامات دولت به مردم است اما ضمانت اجرایی در خصوص بندهای آن دیده نمی شود وی تصریح کرد : تأکید دولت بر تقویت روابط عمومی ها می باشد و به همین دلیل یک روز به نام روز روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده است. این مقام مسئول افزود : در یک دهه اخیر و پس از انقلاب ، بیش از 90 عنوان کتاب علمی در حوزه روابط عمومی چاپ و نشر گردیده است و دوره های آموزشی در خارج از کشور توسط مؤسسات خصوصی برگزار می گردد اما از پتانسیل های لازم و موجود به صورت کامل استفاده نمی شود و برای همین نیز باید روابط عمومی ها نیز جایگاه اصلی خود را بیابند و به اهمیت کار خود واقف باشند و با ارائه برنامه های کاربردی به مسئولین بتوانند امکانات لازم را برای این حوزه فراهم کنند.
در ادامه استاندار ایلام با انتقاد از تبدیل شدن صحبت های کلیشه ای در بحث روابط عمومی به یک عادت منفی گفت : باید در بین مدیران و بخش ها و حوزه های علمی روابط عمومی ، تغییر نگاه و تغییر دیدگاه حاصل شود و در بخش روابط عمومی نگاه عمل گرایانه داشت به طوریکه شخص شاغل در این حوزه علاوه بر تحصیل تخصص در این رشته باید یک خبرنگار برجسته نیز باشد و برای تحقق این امر نیز باید روابط عمومی ها را از حالت ابزاری ، تبلیغی و مناسبتب خارج کرد.
اعلایی گفت : روابط عمومی ها از طریق اطلاع رسانی درست ، صادقانه و شفاف می توانند حس رضایتمندی را در جامعه افزایش دهند. مجتبی اعلایی در همایش استانی چشم انداز روابط عمومی در عصر کنونی گفت : روابط عمومی ها باید از مباحث نظری و کلاسیک دوری کرده و به این موضوع با دید کاربردی نگاه کنند.
وی افزود : ما نیازمند تغییر نگاه در مورد روابط عمومی در سطح مدیران و خود باوری بیشتر روابط عمومی ها در سطح کشور هستیم. وی روابط عمومی ها را بازوان توانمند و اصلی مدیران خطاب کرد و گفت : مدیران اجرایی باید به توان مسئولان روابط عمومی دستگاه ، باور داشته و افراد خلاق ، توانمند و مبتکر را برای این حوزه به کار گیرند.
استاندار ایلام یکی از مباحث مهم در پیشرفت جامعه را بحث رضایتمندی مردم عنوان کرد و نقش روابط عمومی ها در ایجاد این رضایتمندی را بسیار مهم توصیف کرد.
در پایان این همایش با اهداء لوح از زحمات استاندار ایلام که خود مدیران با سابقه ی روابط عمومی می باشند تقدیر به عمل آمد.
